ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ
- Какво представлява конкурсът Solve for Tomorrow?
Конкурсът е състезание за иновативни идеи на ученици, с които те предлагат решение на реален проблем в общността, който те са идентифицирали. Насърчава се използване на дизайн мислене за установяване на проблема и различни технологии с прилагане на STEM/STEAM умения за неговото решение. Жури оценява както идеите за тяхната иновативност, оригиналност и приложимост, така и уменията на учениците да ги представят по интересен и убедителен начин.
- Какво представляват категориите на Конкурса?
Категориите представляват различни области, в които отборите от всички възрастови груи трябва да идентифицират реален проблем и да насочат усилията си за неговото решаване. В Solve for Tomorrow 2024 – 2025 категориите са четири:
-
-
- Устойчивост
- Справедливост и социално включване
- Образование
- Дигитално управление на финансите.
-
- Ученици от какви училища могат да участват в конкурса?
Конкурсът е открит за ученици от всички институции в системата на средното образование независимо от формата им на финансиране.
- Ученици на каква възраст могат да участват в конкурса?
В конкурса могат да участват ученици от 2. до 12. клас. Те се състезават в три възрастови групи: в 2. – 4. клас, 5. – 8. клас и 9. – 12. клас.
- Какво е различното при участието на учениците 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?
Учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас участват изцяло онлайн, като се регистрират с резюме на идеята си и видео, с което я представят.
- Какво трябва да имат предвид учениците от 9. – 12. клас в подготовката си?
Те трябва да покажат базов прототип на идеята си още при регистрацията за участие. Първият етап на конкурса за тази възрастова група също е онлайн. Избраните 9 полуфиналисти преминават през менторска програма, чиято цел е да създадат работещ прототип. Те участват на живо във финала, на който демонстрират прототипа си и представят идеята и целия си проект с кратка презентация (pitch).
- Какви са сроковете за регистрация за участие в конкурса?
Обърнете внимание, че крайните срокове за регистрация са различни за възрастовите групи:
-
-
- Отборите от 9. – 12. клас се регистрират между 31.05.2024 г. и 23:59 ч. на 24.11.2024 г.
- Отборите от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас се регистрират между 01.12.2024 г. и 23:59 ч. на 23.02.2025 г.
-
- Задължително ли е отборите да са от трима ученици? Може ли да участват повее или по-малко?
Максималният брой ученици в един отбор е неограничен. Обърнете внимание , че първите трима участници, посочени при регистрацията, ще бъдат считани за официални представители на отбора. При възрастовата група 9. – 12. клас само те могат да участват заедно с ръководителя във финалното събитие на живо, ако отборът им бъде класиран като полуфиналист. При всички възрастови групи само официалните представители на отбора получават предметни награди, ако бъдат класирани като победители в онлайн гласуването. Всички участници получават грамоти.
Допустимо е да кандидатстват и отбори от двама ученици или дори един ученик да участва индивидуално само с ръководител учител. Но тъй като дизайн мисленето се основава на екипна работа, в конкурса се насърчава формирането на отбори.
- Може ли един ученик да участва в повече от един отбор?
Не, един ученик може да участва само в един отбор. Срокът за разработване на идеите е ограничен, поради което един ученик не би могъл да отдели достатъчно време за интензивна работа по две или повече идеи едновременно.
- Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни класове?
Да, няма пречка съотборниците да са от различни класове, дори от различни училищни етапи. В този случай за кандидатурата трябва да се избере една от възрастовите групи като водеща и отборът да се състезава само в нея.
- Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни училища?
Да, възможно е. Такъв отбор може да бъде съставен формално – например от ученици, които посещават клубове по интереси към общинските центрове за личностно развитие или други извънкласни занимания, както и неформално – само с цел участие в Конкурса. Изискването за ръководител важи и в двата случая. Ако отборът е неформален, при регистрацията учителят попълва своето училище, като в описанието на идеята се посочват училищата на учениците. Обърнете внимание обаче, че ако отборът спечели голямата награда, тя ще бъде предоставена на училището или образователната институция, от което е ръководителят на екипа.
- Може ли един учител да е ръководител на повече от един отбор?
Да, един учител може да ръководи повече от един отбор. Важно е обаче да прецени добре ангажиментите си, за да може да отделя достатъчно време за проектите на всеки отбор.
- Има ли право университетски преподавател да бъде ръководител на отбор?
Да, университетски преподавател има право да бъде ръководител на отбор, ако води часове от профилираната или професионалната подготовка в училище, вкл. и клубове по интереси. Обърнете внимание, че ако неговият отбор спечели, наградата е за училището, в което води занятия.
- Как става регистрацията за участие?
Регистрацията за участие става единствено във формата на сайта. Тя се прави от ръководителя на отбора. Във формата се попълва необходимата информация и се качват изискваните документи, които са описани подробно в Регламента.
- Какво трябва да подготвите за регистрацията?
Всички възрастови групи подават при регистрация следните данни:
-
-
- Име на отбора
- Трите имена на учителя, имейл, телефон за връзка
- Училище и населено място
- Категория на идеята
- Трите имена, клас и декларация за съгласие за участие в конкурса за всеки ученик.
-
- Защо отборът трябва да има име?
Името на отбора създава неговата идентичност и го прави разпознаваем сред останалите отбори и пред журито в процеса на оценяване. Добре е то да бъде кратко и лесно запомнящо се. Да не се бърка с името на разработвания продукт!
- Какви декларации трябва да се попълнят?
Декларациите са по образец и са два вида в зависимост от възрастта на ученика:
-
- Декларация за съгласие от родител (настойник) на ученик, ненавършил 14 години
- Декларация за съгласие от ученик, навършил 14 години и от родител (настойник)
Декларациите съдържат съгласие за участие в конкурса и за обработване на лични данни (включително за публикуване на снимки/видео материали с учениците за популяризиране на събитието).
Бланките на декларациите се намират в секцията на уебсайта с формата за участие. Могат да се свалят също и от ТУК.
- Кой трябва да подпише декларацията за съгласие?
Обърнете внимание, че е необходимо и двата вида декларации – за ученик, ненавършил 14 години, и за ученик, навършил 14 години, да бъдат подписани от родител/настойник/попечител на ученика. Декларацията за ученик, навършил 14 години, се подписва и от ученика.
- Как се подават декларациите?
Ръководителят има ангажимент да събере подписаните и сканирани декларации от членовете на отбора и техните родители, като се задължава да съхранява оригиналите.
При регистрацията на отбора той качва всяка подписана декларация във формата в полето за това срещу името на ученика.
- Какво трябва да съдържа резюмето на идеята?
Резюмето е визитната картичка на идеята, в която се представя най-важната информация относно проблема и предлаганото решение. То трябва да е кратко – между 400 и 500 символа. Попълва се в полето, предвидено за това във формата. Изисква се от всички възрастови групи.
Обърнете внимание, че резюмето ще бъде използвано за представянето на отбора, ако се класира като полуфиналист, както и за разпространението на информацията за Конкурса по официалните канали на Samsung, Образование 5.0 и Инфино.
- Какво трябва да съдържа описанието на идеята?
Описанието на идеята се изисква само за учениците от 9. – 12. клас. Следва да бъде с обем от 1800 до 2500 символа. Целта му е да даде повече подробности за идеята и решението освен основната информация, която се съдържа в резюмето.
Описанието се попълва във формата и трябва да отговаря на следните въпроси:
-
-
- каква потребност или проблемна ситуация е идентифицирал отборът
- коя потребителска група е засегната
- как е идентифицирана от отбора
- как е формулиран проблемът
- има ли някакви други решения
- какво представлява решението на отбора
- каква стойност носи то на потребителите.
-
- Какво трябва да съдържа видеото, с което се регистрират учениците от 9. – 12. клас?
При регистрацията си учениците от 9. – 12. клас представят видео с продължителност до 3 минути, което представя техния прототип. Не се изисква той да е работещ, а само базов! Отборите сами преценяват до каква степен на завършеност да стигнат при разработването му.
- Какво означава „базов прототип“?
Това е ранна версия на прототипа. Може да бъде само визуален с ниска точност. На този етап не се изисква да е работещ.
Може да бъде 3D проект; уайърфрейми на мобилно приложение или уебсайт; 3D принтиран модел; макет от хартия, пластмаса, дървесина, метал или друг материал; снимки, чертежи и др. Целта на видеото е да покаже прототипа така, че съдиите да придобият нагледна представа за идеята на отбора. Видеото трябва да бъде качено в YouTube и да бъде предоставен линк.
- Какво трябва да съдържа видеото, с което се регистрират учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?
По-малките ученици представят проблема и решението си само във видео до 3 минути. То трябва да бъде качено в YouTube и във формата за регистрация да се предостави линк към него.
Учениците имат свобода да преценят какво да съдържа видеото. Подходящо е да се включи представяне на проблема, към който са се насочили, и на идеята за неговото решение.
Видеото може да бъде заснето със смартфон/таблет или любителска/полупрофесионална дигитална камера. Допустимо е също да се създаде видео чрез използване на снимки и други изображения във формат на слайдшоу или видео презентация.
- Как се определят победителите при учениците от 9. – 12. клас?
Журито избира девет полуфиналисти сред най-добрите идеи от всички категории. На финала жури избира големия победител в Конкурса и финалистите на второ и трето място. Наградата на публиката се дава на отбора, получил най-много гласове от онлайн гласуването преди финала на Конкурса.
- Как се определят победителите при учениците 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?
Журито избира по трима полуфиналисти от двете възрастови групи без значение в коя категория са участвали. Победителите за всяка група се определят с онлайн гласуването преди финала на Конкурса.
- Как и кога се обявяват полуфиналистите?
Резултатите се публикуват в секция „Новини“ на уебсайта на Конкурса https://www.solvefortomorrow.bg, като сроковете за възрастовите групи са съответно:
-
- За отборите от 9. – 12. клас – до 28.11.2024 г..
- За отборите от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас – до 28.02.2025 г.
- Кога започва онлайн гласуването?
Онлайн гласуването и за трите възрастови групи жури започва на 10.03.2025 г. и продължава до 17:00 ч. на 28.03.2025 г. Всеки може да гласува еднократно чрез профил в посочени социални мрежи за идеята на своя фаворит, представена с нейното резюме и видео.
- Кои отбори участват във финала на живо?
На финала участват само полуфиналистите от 9. – 12. клас. При по-малките ученици не участват във финала, но се излъчват техните видеа и се обявяват победителите, определени с онлайн гласуването.
- Какво представлява финалът на Конкурса?
Финалът на Конкурса ще се състои на 29.03.2025 г. в гр. София. Събитието е в две части – изложение и презентации на сцена.
За изложението отборите подреждат свой щанд с прототипа си и рекламни материали, с които да се представят (напр. лаптопи с презентации, плакати, брошури и т.н.). Съдиите посещават щанда на всеки отбор, за да се запознаят как работи неговият прототип и задават допълнителни въпроси. Гостите и посетителите на събитието също са поканени да разгледат щандовете и да разговарят с отборите.
Презентациите започват след приключване на изложението. Всеки екип разполага с 5 минути за представяне. Членовете на журито имат 5 минути да задават допълнителни въпроси.
Докато журито обработва резултатите от оценяването след приключване на презентациите, се показват видеата на победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас и се обявяват победителите в трите групи, определени с онлайн гласуването.
Събитието завършва с обявяване на победителите в конкурса и връчване на наградите и грамотите на участниците във финала. Победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас получават своите награди и грамоти по пощата.