ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

  • Какво представлява конкурсът Solve for Tomorrow?

Конкурсът е състезание за иновативни идеи на ученици, с които те предлагат решение на реален проблем в общността, който те са идентифицирали. Насърчава се използване на дизайн мислене за установяване на проблема и различни технологии с прилагане на STEM/STEAM умения за неговото решение. Жури оценява както идеите за тяхната иновативност, оригиналност и приложимост, така и уменията на учениците да ги представят по интересен и убедителен начин.

 

  • Какво представляват категориите на Конкурса?

Категориите представляват различни области, в които отборите от всички възрастови груи трябва да идентифицират реален проблем и да насочат усилията си за неговото решаване. В Solve for Tomorrow 2024 – 2025 категориите са четири:

      • Устойчивост
      • Справедливост и социално включване
      • Образование
      • Дигитално управление на финансите.

 

  • Ученици от какви училища могат да участват в конкурса?

Конкурсът е открит за ученици от всички институции в системата на средното образование независимо от формата им на финансиране.

 

  • Ученици на каква възраст могат да участват в конкурса?

В конкурса могат да участват ученици от 2. до 12. клас. Те се състезават в три възрастови групи: в 2. – 4. клас, 5. – 8. клас и 9. – 12. клас.

 

  • Какво е различното при участието на учениците 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?

Учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас участват изцяло онлайн, като се регистрират с резюме на идеята си и видео, с което я представят.

 

  • Какво трябва да имат предвид учениците от 9. – 12. клас в подготовката си?

Те трябва да покажат базов прототип на идеята си още при регистрацията за участие. Първият етап на конкурса за тази възрастова група също е онлайн. Избраните 9 полуфиналисти преминават през менторска програма, чиято цел е да създадат работещ прототип. Те участват на живо във финала, на който демонстрират прототипа си и представят идеята и целия си проект с кратка презентация (pitch).

 

  • Какви са сроковете за регистрация за участие в конкурса?

Обърнете внимание, че крайните срокове за регистрация са различни за възрастовите групи:

      • Отборите от 9. – 12. клас се регистрират между 31.05.2024 г. и 23:59 ч. на 24.11.2024 г.
      • Отборите от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас се регистрират между 01.12.2024 г. и 23:59 ч. на 23.02.2025 г.

 

  • Задължително ли е отборите да са от трима ученици? Може ли да участват повее или по-малко?

Максималният брой ученици в един отбор е неограничен. Обърнете внимание , че първите трима участници, посочени при регистрацията, ще бъдат считани за официални представители на отбора. При възрастовата група 9. – 12. клас само те могат да участват заедно с ръководителя във финалното събитие на живо, ако отборът им бъде класиран като полуфиналист. При всички възрастови групи само официалните представители на отбора получават предметни награди, ако бъдат класирани като победители в онлайн гласуването. Всички участници получават грамоти.

Допустимо е да кандидатстват и отбори от двама ученици или дори един ученик да участва индивидуално само с ръководител учител. Но тъй като дизайн мисленето се основава на екипна работа, в конкурса се насърчава формирането на отбори.

 

  • Може ли един ученик да участва в повече от един отбор?

Не, един ученик може да участва само в един отбор. Срокът за разработване на идеите е ограничен, поради което един ученик не би могъл да отдели достатъчно време за интензивна работа по две или повече идеи едновременно.

 

  • Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни класове?

Да, няма пречка съотборниците да са от различни класове, дори от различни училищни етапи. В този случай за кандидатурата трябва да се избере една от възрастовите групи като водеща и отборът да се състезава само в нея.

 

  • Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни училища?

Да, възможно е. Такъв отбор може да бъде съставен формално – например от ученици, които посещават клубове по интереси към общинските центрове за личностно развитие или други извънкласни занимания, както и неформално – само с цел участие в Конкурса. Изискването за ръководител важи и в двата случая. Ако отборът е неформален, при регистрацията учителят попълва своето училище, като в описанието на идеята се посочват училищата на учениците. Обърнете внимание обаче, че ако отборът спечели голямата награда, тя ще бъде предоставена на училището или образователната институция, от което е ръководителят на екипа.

 

  • Може ли един учител да е ръководител на повече от един отбор?

Да, един учител може да ръководи повече от един отбор. Важно е обаче да прецени добре ангажиментите си, за да може да отделя достатъчно време за проектите на всеки отбор.

 

  • Има ли право университетски преподавател да бъде ръководител на отбор?

Да, университетски преподавател има право да бъде ръководител на отбор, ако води часове от профилираната или професионалната подготовка в училище, вкл. и клубове по интереси. Обърнете внимание, че ако неговият отбор спечели, наградата е за училището, в което води занятия.

 

  • Как става регистрацията за участие?

Регистрацията за участие става единствено във формата на сайта. Тя се прави от ръководителя на отбора. Във формата се попълва необходимата информация и се качват изискваните документи, които са описани подробно в Регламента.

 

  • Какво трябва да подготвите за регистрацията?

Всички възрастови групи подават при регистрация следните данни:

      • Име на отбора
      • Трите имена на учителя, имейл, телефон за връзка
      • Училище и населено място
      • Категория на идеята
      • Трите имена, клас и декларация за съгласие за участие в конкурса за всеки ученик.

 

  • Защо отборът трябва да има име?

Името на отбора създава неговата идентичност и го прави разпознаваем сред останалите отбори и пред журито в процеса на оценяване. Добре е то да бъде кратко и лесно запомнящо се. Да не се бърка с името на разработвания продукт!

 

  • Какви декларации трябва да се попълнят?

Декларациите са по образец и са два вида в зависимост от възрастта на ученика:

    • Декларация за съгласие от родител (настойник) на ученик, ненавършил 14 години
    • Декларация за съгласие от ученик, навършил 14 години и от родител (настойник)

Декларациите съдържат съгласие за участие в конкурса и за обработване на лични данни (включително за публикуване на снимки/видео материали с учениците за популяризиране на събитието).

Бланките на декларациите се намират в секцията на уебсайта с формата за участие. Могат да се свалят също и от ТУК.


  • Кой трябва да подпише декларацията за съгласие?

Обърнете внимание, че е необходимо и двата вида декларации – за ученик, ненавършил 14 години, и за ученик, навършил 14 години, да бъдат подписани от родител/настойник/попечител на ученика. Декларацията за ученик, навършил 14 години, се подписва и от ученика.

 

  • Как се подават декларациите?

Ръководителят има ангажимент да събере подписаните и сканирани декларации от членовете на отбора и техните родители, като се задължава да съхранява оригиналите.

При регистрацията на отбора той качва всяка подписана декларация във формата в полето за това срещу името на ученика.

 

  • Какво трябва да съдържа резюмето на идеята?

Резюмето е визитната картичка на идеята, в която се представя най-важната информация относно проблема и предлаганото решение. То трябва да е кратко – между 400 и 500 символа. Попълва се в полето, предвидено за това във формата. Изисква се от всички възрастови групи.

Обърнете внимание, че резюмето ще бъде използвано за представянето на отбора, ако се класира като полуфиналист, както и за разпространението на информацията за Конкурса по официалните канали на Samsung, Образование 5.0 и Инфино.

 

  • Какво трябва да съдържа описанието на идеята?

Описанието на идеята се изисква само за учениците от 9. – 12. клас. Следва да бъде с обем от 1800 до 2500 символа. Целта му е да даде повече подробности за идеята и решението освен основната информация, която се съдържа в резюмето.

Описанието се попълва във формата и трябва да отговаря на следните въпроси:

      • каква потребност или проблемна ситуация е идентифицирал отборът
      • коя потребителска група е засегната
      • как е идентифицирана от отбора
      • как е формулиран проблемът
      • има ли някакви други решения
      • какво представлява решението на отбора
      • каква стойност носи то на потребителите.

 

  • Какво трябва да съдържа видеото, с което се регистрират учениците от 9. – 12. клас?

При регистрацията си учениците от 9. – 12. клас представят видео с продължителност до 3 минути, което представя техния прототип. Не се изисква той да е работещ, а само базов! Отборите сами преценяват до каква степен на завършеност да стигнат при разработването му.

 

  • Какво означава „базов прототип“?

Това е ранна версия на прототипа. Може да бъде само визуален с ниска точност. На този етап не се изисква да е работещ.

Може да бъде 3D проект; уайърфрейми на мобилно приложение или уебсайт; 3D принтиран модел; макет от хартия, пластмаса, дървесина, метал или друг материал; снимки, чертежи и др. Целта на видеото е да покаже прототипа така, че съдиите да придобият нагледна представа за идеята на отбора. Видеото трябва да бъде качено в YouTube и да бъде предоставен линк.

 

  • Какво трябва да съдържа видеото, с което се регистрират учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?

По-малките ученици представят проблема и решението си само във видео до 3 минути. То трябва да бъде качено в YouTube и във формата за регистрация да се предостави линк към него.

Учениците имат свобода да преценят какво да съдържа видеото. Подходящо е да се включи представяне на проблема, към който са се насочили, и на идеята за неговото решение.

Видеото може да бъде заснето със смартфон/таблет или любителска/полупрофесионална дигитална камера. Допустимо е също да се създаде видео чрез използване на снимки и други изображения във формат на слайдшоу или видео презентация.

 

  • Как се определят победителите при учениците от 9. – 12. клас?

Журито избира девет полуфиналисти сред най-добрите идеи от всички категории. На финала жури избира големия победител в Конкурса и финалистите на второ и трето място. Наградата на публиката се дава на отбора, получил най-много гласове от онлайн гласуването преди финала на Конкурса.

 

  • Как се определят победителите при учениците 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?

Журито избира по трима полуфиналисти от двете възрастови групи без значение в коя категория са участвали. Победителите за всяка група се определят с онлайн гласуването преди финала на Конкурса.

 

  • Как и кога се обявяват полуфиналистите?

Резултатите се публикуват в секция „Новини“ на уебсайта на Конкурса https://www.solvefortomorrow.bg, като сроковете за възрастовите групи са съответно:

    • За отборите от 9. – 12. клас – до 28.11.2024 г..
    • За отборите от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас – до 28.02.2025 г.

 

  • Кога започва онлайн гласуването?

Онлайн гласуването и за трите възрастови групи жури започва на 10.03.2025 г. и продължава до 17:00 ч. на 28.03.2025 г. Всеки може да гласува еднократно чрез профил в посочени социални мрежи за идеята на своя фаворит, представена с нейното резюме и видео.

 

  • Кои отбори участват във финала на живо?

На финала участват само полуфиналистите от 9. – 12. клас. При по-малките ученици не участват във финала, но се излъчват техните видеа и се обявяват победителите, определени с онлайн гласуването.

 

  • Какво представлява финалът на Конкурса?

Финалът на Конкурса ще се състои на 29.03.2025 г. в гр. София. Събитието е в две части – изложение и презентации на сцена.

За изложението отборите подреждат свой щанд с прототипа си и рекламни материали, с които да се представят (напр. лаптопи с презентации, плакати, брошури и т.н.). Съдиите посещават щанда на всеки отбор, за да се запознаят как работи неговият прототип и задават допълнителни въпроси. Гостите и посетителите на събитието също са поканени да разгледат щандовете и да разговарят с отборите.

Презентациите започват след приключване на изложението. Всеки екип разполага с 5 минути за представяне. Членовете на журито имат 5 минути да задават допълнителни въпроси.

Докато журито обработва резултатите от оценяването след приключване на презентациите, се показват видеата на победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас и се обявяват победителите в трите групи, определени с онлайн гласуването.

Събитието завършва с обявяване на победителите в конкурса и връчване на наградите и грамотите на участниците във финала. Победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас получават своите награди и грамоти по пощата.