19.09.2024 

С включването на Банка ДСК като партньор в тазгодишното издание на конкурса Solve for Tomorrow на Samsung е добавена още една категория – „Дигитално управление на финансите“.

Това понятие обхваща широк спектър от продукти, услуги и бизнес модели – от мобилно банкиране, мигновени (instant) разплащания, p2p преводи и управление на личните финанси до приложения за инвестиции – в ценни книжа и безналично злато например. Все повече се използват иновативни технологии като изкуствен интелект и анализ на големи обеми данни, които стимулират напредъка и създават нови възможности. Така дигитализацията във финансовия сектор революционизира управлението на финансите от потребителите – физически лица и бизнеси, като предоставя достъп до различни по характер и сложност финансови услуги и продукти.

Един от най-популярните инструменти на дигиталното управление на финансите е онлайн банкиране, което позволява достъп до банкови сметки чрез интернет за проверка на баланса по тях, разплащания и управление на спестяванията. Улеснение на потребителите предлагат и различни форми на дигитални плащания чрез електронни портфейли и мобилни разплащания. Друг полезен инструмент са мобилните приложения за бюджетиране, които помагат за следене на разходите, поставяне на финансови цели и управление на месечния бюджет. Лесен достъп до финансовите пазари пък осигурява онлайн инвестирането в акции, облигации и други активи чрез различни платформи. Използването на автоматизирани системи за спестяване и инвестиране допринася за постигане на по-висока ефективност и по-добри финансови резултати в дългосрочен план. Дори кандидатстването и одобрението за кредит вече се случват електронно.

Всички тези процеси обуславят и необходимостта от повишаване на сигурността в дигитална среда. От една страна, доставчиците на услугите постоянно разработват иновации в тази посока. А от друга – да мотивират потребителите да повишават своята дигитална грамотност.

Какви идеи се очакват от участниците, които се насочват към тази категория? Това могат да бъдат различни технологии и инструменти, с чиято помощ хората по-лесно и удобно да управляват своите лични или бизнес финанси, повишавайки цялостното си финансово благосъстояние и сигурност.

Същевременно трябва да се има предвид и рискът потребителите да се сблъскат с някои проблеми поради липса на разбиране за начина на функциониране на тези услуги или на финансовите принципи, които стоят зад тях. Това от своя страна поражда необходимост от по-висока степен на финансова и на дигитална грамотност и съответно обучение на потребителите. Без адекватно ниво на финансова грамотност потребителите могат да вземат неинформирани или грешни решения, които да доведат до избор на неподходящи за личната ситуация продукти и услуги, дори до потенциални измами. Ето защо интегрирането на релевантно финансово обучение във връзка с предлаганите решения е важен компонент, който ще позволи на потребителите да ги използват ефективно и безопасно.